SEO specialisten

SEO specialisten

SEO specialisten nodig? Dan zit je hier goed!  Als u niet veel hits krijgt op uw website, moet u uw zoekmachine optimalisatie (SEO) verbeteren. Geen spel? Geen probleem. Een SEO specialist kan helpen.

SEO specialisten voor Vlaanderen en Nederland

De SEO specialisten zorgt voor on-page optimalisatie om relevante zoekresultaten en een positieve gebruikerservaring te produceren, waardoor het websiteverkeer, het leadvolume en de merkbekendheid toenemen.

“Het primaire doel van SEO specialisten is hetzelfde als dat van elke marketeer: Meer omzet creëren voor het bedrijf”, zegt Brett Bastello, SEO-manager bij Inseev Interactive, een digitaal marketingbureau in San Diego.

Door slimme on-page tactieken toe te passen – trefwoorden tag, interne links, schone URL’s, enz. “een SEO specialist is in staat om de zichtbaarheid van de website in de zoekmachines te verhogen, wat uiteindelijk resulteert in meer verkeer en meer verkoop.”

Andere taken zijn het implementeren en onderhouden van titel- en metatags, URL-omleidingen en 404-fouten; het analyseren van de aanwezigheid van concurrenten op het web; het monitoren van Google Search Console en soortgelijke webmaster tools; het identificeren van mogelijkheden voor linkbuilding; en het onderhandelen over contracten met bureaus en leveranciers.

Sommigen werken ook nauw samen met leden van marketing- en creatieve teams om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en sociale media-accounts bij te werken of te beheren om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten.

SEO is een integraal onderdeel van zoekmachinemarketing (SEM). Kennis van SEM is natuurlijk essentieel voor SEO-specialisten, maar het is ook nuttig voor iedereen, van marketeers tot freelance schrijvers.

Welke vaardigheden heeft SEO specialisten nodig?

Communicatievaardigheden zijn alles. Als een klant je inhuurt om zijn site te laten groeien, moet je de beste aanpak kunnen verwoorden en uitleggen waarom dat voor hem het beste is.

“Ze moeten begrijpen wat je doet, zodat ze het zich eigen kunnen maken en er vertrouwen in hebben dat je verstandige beslissingen neemt voor hun bedrijf,” biedt Chris Horton, hoofd consultant bij Dr. Rankwell, een SEO adviesbureau gevestigd in Lawrenceville, Ga.

Het beoordelen van risico’s – “het verschil weten tussen veranderingen die de voortgang van een website ernstig kunnen schaden en veranderingen die de naald vooruit kunnen helpen” – en het voorspellen van trends en hoe deze het toekomstige verkeer zullen beïnvloeden zijn ook belangrijk, zegt Horton.

U moet natuurlijk Google Analytics (of een andere web analytics tool) kennen, evenals SEO tools zoals SEMrush en Moz.

Wie is de supervisor van een SEO-specialist?

Dat hangt af van het bedrijf en zijn structuur. Als eigenaar en hoofdadviseur rapporteert Horton rechtstreeks aan zijn klanten. Anderen kunnen rapporteren aan een SEO- of marketingdirecteur.

Zijn er soortgelijke banen als deze?

Nee, zegt Horton. “Het is een zeer specifieke vaardigheid die veel gedetailleerde focus vereist.”

“Deze baan is echt van soep tot noten,” voegt Bastello toe. “Vaak als ik mijn baan aan anderen probeer uit te leggen, zeg ik gewoon ‘digitale PR’.”

Hoe kan iemand in dit vakgebied doorbreken?

Een graad in marketing is nuttig, maar omdat SEO zo specifiek is, zijn er niet veel colleges die je de vaardigheden geven die je nodig hebt, legt Horton uit. Hij raadt aan de overvloed aan materiaal te bestuderen dat online beschikbaar is.

Probeer om te beginnen de online certificeringen van Google of Bing of de community resources en industrie keynotes op sites als QuickSprout en AHrefs.

SEO specialist

Heeft u een SEO nodig?

SEO is een acroniem voor “zoekmachine optimalisatie” of “zoekmachine optimizer”. Beslissen om een SEO in te huren is een grote beslissing die mogelijk uw site kan verbeteren en tijd kan besparen, maar u kunt ook schade aan uw site en reputatie riskeren. Zorg ervoor dat u de potentiële voordelen onderzoekt, evenals de schade die een onverantwoordelijke SEO aan uw site kan toebrengen. Veel SEO specialisten en andere bureaus en consultants leveren nuttige diensten voor website-eigenaren, waaronder:

    • Beoordeling van de inhoud of structuur van uw site
    • Technisch advies over website ontwikkeling: bijvoorbeeld hosting, redirects, foutpagina’s, gebruik van JavaScript
    • Ontwikkeling van inhoud
    • Beheer van online bedrijfsontwikkelingscampagnes
    • Trefwoordonderzoek
    • SEO training

Expertise in specifieke markten en regio’s.

Adverteren bij Google heeft geen enkel effect op de aanwezigheid van uw site in onze zoekresultaten. Google accepteert nooit geld om sites in onze zoekresultaten op te nemen of te rangschikken, en het kost niets om in onze organische zoekresultaten te verschijnen. Bronnen zoals Search Console, het officiële Google Search Central-blog en ons discussieforum kunnen u veel informatie bieden over hoe u uw site kunt optimaliseren voor organische zoekresultaten.

Aan de slag met SEO

Als u een klein lokaal bedrijf runt, kunt u waarschijnlijk veel van het werk zelf doen. Hier zijn enkele goede bronnen:

Een SEO expert kiezen

Als je erover denkt om SEO specialisten in te huren, hoe eerder hoe beter. Een goed moment om in te huren is wanneer u een herontwerp van uw site overweegt, of van plan bent een nieuwe site te lanceren. Op die manier kunnen u en uw SEO ervoor zorgen dat uw site vanaf het begin zoekmachinevriendelijk is. Een goede SEO kan echter ook helpen een bestaande site te verbeteren.

Wees toegewijd om de aanbevolen veranderingen door te voeren. Het doorvoeren van de door een SEO aanbevolen veranderingen kost tijd en moeite; als u niet van plan bent de tijd te nemen om deze veranderingen door te voeren, is het niet de moeite waard om een professional in te huren.

Interview uw potentiële SEO. Enkele nuttige vragen aan SEO specialisten te stellen zijn:

  • Kunt u mij voorbeelden laten zien van uw eerdere werk en enkele succesverhalen delen?
  • Volg je de Google Search Essentials?
  • Biedt u online marketing diensten of advies als aanvulling op uw organische zoekactiviteiten?
  • Wat voor soort resultaten verwacht u te zien, en in welk tijdsbestek? Hoe meet u uw succes?
  • Wat is uw ervaring in mijn branche?
  • Wat is uw ervaring in mijn land/stad?
  • Wat is uw ervaring met het ontwikkelen van internationale sites?
  • Wat zijn uw belangrijkste SEO technieken?
  • Hoe lang bent u al actief?
  • Hoe kan ik verwachten met u te communiceren? Zult u alle wijzigingen die u aanbrengt aan mijn site met mij delen, en gedetailleerde informatie geven over uw aanbevelingen en de redenering erachter?

Controleer de zakelijke referenties van uw SEO.

Vraag vorige klanten of zij vonden dat deze SEO nuttige service leverde, gemakkelijk was om mee te werken, en positieve resultaten produceerde.
Vraag om een technische en search audit voor uw site om te leren wat zij denken dat er gedaan moet worden, waarom, en wat het verwachte resultaat zou moeten zijn. U zult hier waarschijnlijk voor moeten betalen. U zult hen waarschijnlijk alleen-lezen toegang moeten geven tot uw site op Search Console. (Geef ze in dit stadium geen schrijftoegang.) Uw potentiële SEO moet u realistische schattingen van verbetering kunnen geven, en een schatting van het werk dat ermee gemoeid is. Als ze je garanderen dat hun wijzigingen je de eerste plaats in de zoekresultaten zullen opleveren, zoek dan iemand anders.

Hoewel SEO’s hun klanten waardevolle services kunnen leveren, hebben sommige onethische SEO’s de branche een blauw oog gegeven door overdreven agressieve marketinginspanningen te gebruiken en te proberen de zoekmachineresultaten op oneerlijke manieren te manipuleren. Praktijken die ons spambeleid schenden, kunnen leiden tot een negatieve aanpassing van de aanwezigheid van uw site in Google, of zelfs de verwijdering van uw site uit onze index.

Wanneer uw SEO met een reeks aanbevelingen voor uw site komt, vraag hem dan deze aanbevelingen te onderbouwen met een betrouwbare bron, zoals een hulppagina in Search Console, een blogartikel in Google Search Central of een door Google goedgekeurde reactie op het forum.

Hier zijn enkele dingen om te overwegen:

  • Een veel voorkomende zwendel is het creëren van ‘schaduw’-domeinen die gebruikers naar een site leiden door misleidende omleidingen te gebruiken. Deze schaduwdomeinen zijn vaak eigendom van de SEO die beweert namens een klant te werken. Echter, als de relatie verzuurt, kan de SEO het domein verwijzen naar een andere site, of zelfs naar het domein van een concurrent. Als dat gebeurt, heeft de klant betaald om een concurrerende site te ontwikkelen die volledig eigendom is van de SEO.
  • Een andere illegale praktijk is het plaatsen van “doorway” pagina’s geladen met sleutelwoorden op de site van de klant ergens. De SEO belooft dat dit de pagina relevanter zal maken voor meer zoekopdrachten. Dit is inherent onjuist, omdat individuele pagina’s zelden relevant zijn voor een breed scala van trefwoorden. Verraderlijker is echter dat deze doorway pages vaak verborgen links bevatten naar andere klanten van de SEO. Dergelijke doorway pages zuigen de linkpopulariteit van een site weg en leiden deze naar de SEO en zijn andere klanten, waaronder sites met onsmakelijke of illegale inhoud.
  • Vermijd ten slotte betrokkenheid bij link schemes, zoals het kopen van links van andere sites om uw ranking te verhogen. Dit is tegen het spambeleid van Google en kan resulteren in een handmatige actie tegen sommige of alle sites, wat een negatieve invloed heeft op de ranking van uw site.
  • Als u vindt dat u op de een of andere manier bent misleid door een SEO, kunt u dit melden.

Nuttige richtlijnen

Wees op uw hoede voor SEO-bedrijven en webconsultants of -bureaus die u uit het niets een e-mail sturen.
Verbazingwekkend genoeg krijgen wij deze spam e-mails ook:

“Beste google.com,
Ik bezocht uw website en zag dat u niet voorkomt in de meeste grote zoekmachines en directories…”.
Wees net zo sceptisch over ongevraagde e-mail over zoekmachines als over “burn fat at night” dieetpillen of verzoeken om geld over te maken van afgezette dictators.

Niemand kan een nummer 1 positie op Google garanderen.

Pas op voor SEO specialisten die beweren rankings te garanderen, beweren een “speciale relatie” met Google te hebben, of adverteren met een “prioritaire indiening” bij Google. Er is geen prioritaire indiening bij Google. In feite is de enige manier om een site rechtstreeks bij Google in te dienen de URL Inspection Tool of door het indienen van een Sitemap, en u kunt dit zelf doen.

Wees voorzichtig als een bedrijf geheimzinnig doet of niet duidelijk uitlegt wat ze van plan zijn.

Vraag om uitleg als iets onduidelijk is. Als een SEO namens u bedrieglijke of misleidende inhoud creëert, zoals doorway-pagina’s of “wegwerpdomeinen”, kan uw site volledig uit de index van Google worden verwijderd. Uiteindelijk bent u verantwoordelijk voor de acties van bedrijven die u inhuurt, dus het is het beste om er zeker van te zijn dat u precies weet hoe ze van plan zijn u te “helpen”. Als een SEO FTP-toegang heeft tot uw server, moeten ze bereid zijn om alle wijzigingen die ze maken aan uw site uit te leggen.

Vermijd SEO specialisten die praten over linkpopulariteitsschema’s of het indienen van uw site bij duizenden zoekmachines. Dit zijn typisch nutteloze oefeningen die uw positie in de resultaten van de grote zoekmachines niet beïnvloeden – tenminste, niet op een manier die u waarschijnlijk als positief zou beschouwen.

Kies verstandig.

Terwijl u overweegt of u met een SEO in zee gaat, kunt u wat onderzoek doen naar de industrie. Google is natuurlijk een manier om dat te doen. Hoewel Google geen commentaar geeft op specifieke bedrijven, zijn we bedrijven tegengekomen die zich SEO specialisten noemen en die praktijken volgen die duidelijk buiten de grenzen van geaccepteerd zakelijk gedrag vallen. Wees voorzichtig bij het kiezen van SEO specialisten.

Wat zijn enkele andere dingen om voor uit te kijken?

Er zijn een paar waarschuwingssignalen dat u te maken kunt hebben met een malafide SEO. Het is verre van een volledige lijst, dus als u twijfelt, vertrouw dan op uw instinct:

Bezit schaduwdomeinen
Plaatst links naar hun andere klanten op doorway pages
Biedt aan trefwoorden te verkopen in de adresbalk
Maakt geen onderscheid tussen echte zoekresultaten en advertenties die verschijnen op de pagina’s met zoekresultaten
Garandeert ranking, maar alleen op obscure, lange trefwoordzinnen die u toch al zou krijgen
Werkt met meerdere aliassen of vervalste WHOIS info.
Krijgt verkeer van “nep” zoekmachines, spyware, of scumware
Heeft domeinen laten verwijderen uit Google’s index of is zelf niet opgenomen in Google.